معنای هر اصطلاح در فرش ماشینی
نوشته شده توسط : الهام مهرجو

ترنج فرش،لچک فرش،حاشیه فرش ماشینی

صنعت فرش ایران تولید کننده یکی از هنر های ارزشمند و فاخر می باشد. این محصول زیبا توسط تلاش جمعی قالی بافان ایرانی و خلاقیت آنها بافته شده و محصولی با تمدن و اصالت را به نمایش می گذارد. این محصول طرفداران بسیاری را در سراسر دنیا داشته و به بسیاری از کشور ها صادر می شود. در این مقاله قصد داریم شما را با اصطلاحات به کار رفته در فرش آشنا کنیم. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

اصطلاحات رایج فرش

هنر قالی بافی از زمان های بسیار دور شکل گرفته شده است. ابتدا انسان ها برای پوشش محل زندگی خود از پوست حیوانات استفاده کرده و سپس به تولید الیاف توسط پشم حیوانات اهلی روی آورده است. اولین محصول تولید شده گلیم بوده و سپس فرش های دستباف بوده است. به گفته برخی مورخان تاریخ، ایران اولین کشوری بوده که به تولید این محصول دست یافته است. با گذشت زمان در دوران شاه عباس مجددا بافت فرش دستباف تولید شد. سپس در دوران سلطنت صفویه اهمیت بیشتر به این هنر ارزشمند داده شده و به کشور های دیگر نیز معرفی شد. با گذشت زمان در حدود 50 سال پیش در ایران و در شهر کاشان اولین بافت فرش ماشینی کلید خورد و به پیشرفت بسیاری در صنعت تولید فرش ماشینی دست پیدا کرد. امروزه محصولات زیادی در طرح و رنگ های متنوع به بازار های داخلی و خارجی عرضه شده و همچنین استقبال بسیاری از فرش دستباف و ماشینی ایرانی به عمل می آید.

در گذشته اصطلاحات و نام گذاری های فراوانی بر روی طرح و نقش و همچنین بافت فرش دستباف گذاشته شده که در امروز از همان اصطلاحات برای فرش ماشینی استفاده می شود. این اصطلاحات قدمت بالایی داشته و بسیار فراوان می باشند. که تعریف از تک تک آنها در یک مقاله کوتاه جای نمی گیرد. از مهم ترین این اصطلاحات که شاید برای افراد زیادی آشنا باشد لغت لچک، ترنج، حاشیه و کلاله است.

ترنج چیست؟

ایده ترنج از حوض آب در عمارت و باغ خانه های قدیمی می آید. این حوض ها در شکا های متفاوتی بنا می شد. در فرش، زمینه فرش همان باغ بوده و ترنج آن حوض می باشد. ترنج ها دارای شکل های گوناگونی می باشند. از جمله لوزی، دایره، بیضی و شش ضلعی. این نقش زیبا در مرکز فرش بافته شده و بسیار در جلوه ی فرش اصیل ایرانی موثر می باشد. در فرش های کاشان اندازه ترنج ها بزرگتر از ترنج طراحی شده در شهر های دیگر می باشد.

لچک فرش چیست؟

لچک در لغت فارسی به معنای گوشه یا کنج می باشد. لچک ها به شکل مثلث طراحی شده و با گل، بوته و برگ در فرش تزئین می شوند.

تعریف کلاله:

در بالا و پایین ترنج گل هایی نقش بسته که به آن شمسه و یا کلاله می گویند. این طراحی در نقشه هایی که دارای ترنج می باشد به کار برده می شود. همچنین امکان دارد در بعضی از طراحی ها بسته به سلیقه طراح کلاله کوچک یا بزرگ باشد.

حاشیه فرش:

در تمام فرش های ماشینی و دستباف خطوطی منظم دور فرش طراحی شده که به نقش و نگار فرش نظم و ترتیب می بخشد. حاشیه فرش به دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می شود. همچنین حاشیه ها عناوین گوناگونی داشته و هرکدام بر اساس یک نقشه خاص طراحی می شوند.

فرش کاشان

کاشان یکی از بزرگترین تولید کننده های فرش ماشینی در تنوع طرح و نقش بسیار زیادی می باشد. امروزه خرید از کارخانه یک گزینه مناسب بوده، چرا که با توجه به قیمت بالای فرش افراد ترجیح می دهند با خرید از کارخانه فرشی با قیمت مناسب تر تهیه کنند.

فروشگاه معتبر قالی کاشان محصولات خود را به صورت انلاین و با قیمت کارخانه به مشتریان خود عرضه می کند. یکی از مزیت های این فروشگاه تنوع بالای محصولات با ارسال رایگان به سراسر ایران می باشد.





:: بازدید از این مطلب : 133
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: